Black Friday: de do’s en don’ts voor het aanbieden van kortingen

Vandaag is het Black Friday: de dag van acties en aanbiedingen. Niet alleen vandaag, maar al ruim een week genieten consumenten van aantrekkelijke deals bij webwinkels en fysieke winkels.

Veel ondernemingen doen hieraan mee. Hiermee maakt u namelijk onderscheid van uw concurrent en worden klanten aangespoord tot de aankoop van uw product of dienst.

Wees bij het aanbieden van deze acties en kortingen oplettend, dit is namelijk aan wetgeving gebonden.

Wet oneerlijke handelspraktijken

De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt agressieve en misleidende verkoopacties.

Bij agressieve verkoop wordt de consument onder druk gezet om iets te kopen. Hier is sprake van indien de consument gedwongen wordt om een bepaald product of bepaalde dienst aan te schaffen.

In het geval van misleidende verkoop kloppen de gemaakte beloftes niet.

◾ Indien een deel van de kosten niet is meegenomen bij de vermelding van de prijs. Hierbij is sprake van bijkomende kosten. De prijs zal dan uiteindelijk hoger uitvallen dan de consument verwacht.

◾ Het gratis aanbieden van een product, maar daarbij niet aangeven dat sprake is van vervolgzendingen waar wel een prijs voor betaald dient te worden.

◾ Indien uw klant de overeenkomst gesloten heeft zonder op de hoogte te zijn gesteld van belangrijke informatie, is sprake van dwaling. Hiervan is sprake indien valse of onvolledige informatie wordt verstrekt over de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst. Als sprake is van dwaling, kan de overeenkomst vernietigd worden.

Goed ondernemersgedrag

Als de geboden acties en aanbiedingen niet agressief of misleidend zijn, kunnen deze echter wel in strijd zijn met het goed ondernemersgedrag. Dit is het verbod om te handelen in strijd met de professionele toewijding. Uw onderneming moet zich te allen tijde volgens de professionele standaard gedragen.

Of sprake is van handelingen die strijdig zijn met het goed ondernemersgedrag hangt af van de branche van uw onderneming.

Geef duidelijkheid

Kort en goed is het dus belangrijk om een product daadwerkelijk te verkopen voor de prijs die bij de aanbieding vermeld is.

Geef daarbij duidelijk aan wat de aanbieding precies inhoudt en geef informatie over de wijze van prijsvorming.

Vragen?

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze blog? Neem vrijblijvend contact met ons op via 088-1165500 of info@groenehartjuristen.nl.