Wat mag wel en niet op Social media?

Iedereen weet natuurlijk tegenwoordig af van de privacy en van de bezwaren die er tegen Social media zijn. Maar wat staat er jou en natuurlijk ook voor ons op juridisch gebied te wachten voor Social media?

Digital Services Act

Vanaf 1 september 2023 komt er met de DSA (Digital Services Act) een verbod op het adverteren voor kinderen, een verbod op targeting op bijzondere persoonsgegevens een een verbod op dark patterns. Wat dat allemaal betekent, leggen we je graag uit.

Verbod adverteren

Een verbod op het adverteren voor kinderen is al vrij duidelijk. Dit gaat specifiek over Social media. Officieel mogen kinderen ook nog niet op Social media. Op Instagram, Tik Tok en Facebook is er een leeftijdsgrens van 13 jaar of ouder. Nu is dat makkelijk te omzeilen met het invullen van een andere leeftijd. Daarom komt er een verbod op het adverteren voor minderjarige. We kunnen nog niet zeggen hoe dit gehandhaaft gaat worden en wat wel en niet mag, maar houd hier rekening mee.

Daarnaast komt er een verbod op targeting op bijzondere persoonsgegevens. Met targeting bedoelen we het specifiek bereiken van alleen een bepaalde doelgroep met een advertentie bijvoorbeeld. Vanaf 1 september is het bijvoorbeeld niet meer mogelijk om te targetem op geloofsovertuiging of seksuele geaardheid.

Transparantieverplichting

Naast de verboden, komt er ook een transparantieverplichting. Zo moet te zien zijn waarom je een advertentie te zien krijgt. Dit betekent dat bij elke advertentie te zien moet zijn dat de gebruiker een advertentie ziet, namens wie en wat de belangrijkste parameters waren waarom ze de advertentie te zien krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de parameter, je hebt onze website bezocht.

Influencers

Gebruik jij influencers op social media? Ook zij moeten zich aan de mediawet houden. Alles over de mediawet kun je hier lezen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/media-en-publieke-omroep/mediabeleid

Misschien klinkt die allemaal erg ingewikkeld en wij kunnen ook nog niet precies zeggen hoe alles gaat veranderen. Wel is dit een heads-up voor mogelijke veranderingen waar je als bedrijf rekening mee moet gaan houden. We praten er uiteraard nog graag een keertje met je over door.