Ontbinding koopovereenkomst

Koopovereenkomst ontbinden

Een koopovereenkomst ontbinden kan niet altijd, of niet altijd even eenvoudig. Maar als een product niet naar wens is zijn er wel enige opties. Er zijn verschillende redenen om een overeenkomst te beëindigen. Heeft u onjuist informatie verkregen? Valt het product tegen of werkt het niet, zoals u redelijkerwijs zou moeten kunnen verwachten? We lichten de verschillende situaties toe.

Wanneer kunt u een koopovereenkomst beëindigen?

• Indien u een product via internet, telefoon of aan de deur hebt gekocht, dan heeft u normaliter een bedenktijd van veertien dagen. U kunt uw product in die tijd retourneren naar de verkoper, die vervolgens verplicht is om u uw geld terug te geven;
  • Is er sprake van een overschrijding van de levertijd, dan kunt u vaak tot ontbinding overgaan. Er moet wel een levertijd zijn overeengekomen en vaak dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het artikel alsnog te leveren. Is dit in de herkansing nog steeds niet gelukt, dan kunt u als koper de overeenkomst beëindigen;
  • Heeft u een aankoop in de winkel gedaan? Dan kunt u enkel de koopovereenkomst ontbinden wanneer er sprake is van een ondeugdelijk product. Ook moet u in beginsel de verkoper de kans geven om het product te repareren of een andere oplossing te bieden. Is de verkoper niet in staat om dit te verzorgen? Dan eindigt de koopovereenkomst, nadat u dit schriftelijk onder de aandacht heeft gebracht bij de verkopende partij;
  • Soms krijgt u van de verkopende partij moedwillig verkeerde informatie. U denkt dat u iets koopt wat in orde is, maar doordat u misleid wordt is dit helaas niet het geval. Had u het product niet aangeschaft als u op de hoogte was geweest van de realiteit, dan heeft u recht op ontbinding.

Koopovereenkomst huis ontbinden: wat zijn de regels?

Een woning kopen doet u één of soms een aantal keren in uw leven, maar wat als het aankoopproces niet naar tevredenheid verloopt?

Koopovereenkomst ontbinden binnen de bedenktijd

Stel u heeft een huis bezichtigd en u bent zo tevreden dat u de koopovereenkomst tekent, samen met de verkopende partij. Dankzij de wettelijke bedenktijd en de ontbindende voorwaarden mag u, binnen drie dagen na ondertekening, de overeenkomst ontbinden zonder opgaaf van reden én zonder financiële gevolgen. U dient er echter wel zorg voor te dragen dat de ontbindingsverklaring voor de afloop van de bedenktermijn aan de verkoper is overhandigd, want anders gaat het hele feest niet door.

Koopovereenkomst ontbinden na verstrijken van de wettelijke bedenktijd

Is de bedenktijd al verstreken, dan is in principe de koopovereenkomst een feit. Zijn er ontbindende voorwaarden in de overeenkomst opgenomen, dan heeft u nog een kans om de overdracht te voorkomen. U zult zich wellicht afvragen wat de ontbindende voorwaarden zijn.

Dit zijn de twee meest voorkomende dealbreakers:

• Het niet rondkrijgen van de financiering;
  • De bouwkundige keuring brengt onverwachte gebreken aan het licht.

Er wordt van beide partijen verwacht dat zij zich volledig hebben ingezet om de koop te laten doorgaan. In de koopovereenkomst staat exact omschreven wat er van u wordt verwacht, mocht u de koop willen voorkomen. Laat via gangbare communicatiemiddelen, zoals e-mail, aangetekend schrijven of per post, aan de verkopende partij weten dat u van de koop wilt afzien. Doe dit wel tijdig, want de ontbindende voorwaarden zijn niet oneindig geldig.

Koopovereenkomst ontbinden zonder ontbindende voorwaarden

Zijn er in de koopovereenkomst van de woning geen ontbindende voorwaarden opgenomen óf zijn deze reeds verlopen? Dan is het financieel een flinke domper om er nog onderuit te komen. De verkoper heeft namelijk recht op een vergoeding ter hoogte van 10% van de koopsom. Wilde u een huis kopen van € 300.000 dan moet u maar liefst € 30.000 opbrengen.

Door onze jarenlange ervaring op het gebied van overeenkomsten helpen wij u graag uw koopovereenkomst ontbinden. Schakel direct een ervaren jurist in voor een gedegen advies.

Heb je vragen?

Wij helpen jou graag verder. Laat je naam, telefoonnummer en e-mailadres achter en wij bellen je terug.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*