Menu

Schade aan uw woning door verbouwing bij de buren. Tips vooraf

Schade aan uw woning na een verbouwing bij de buren.

Wat kunt u vooraf doen om u zo goed mogelijk in te dekken?

bouwschade – scheuren in muren – bewijzen – hoe nu verder – tips vooraf

Velen herkennen dit!

Voor en rondom coronatijd werd er in Nederland alweer volop gebouwd en verbouwd. In deze blog spits ik het onderwerp even toe op verbouwingen hoewel nieuwbouw hier ook deels in meegenomen kan worden.

Uw buren kloppen aan met de mededeling dat zij willen gaan verbouwen, hebben hun bouwplannen/tekeningen laten zien. U gunt hen die mooie aanbouw of schuur en vindt het geen probleem dat er verbouwd gaat worden. Er moet geheid worden om de aanbouw of schuur te plaatsen om verzakking te voorkomen.

Enige tijd later komt de aannemer bij u langs en vraagt om wat foto’s te mogen maken. Dit wordt een zogenoemde nulmeting genoemd om te kijken of er al bestaande scheuren in uw muren zitten. Er zitten er een paar maar niet extreem. De muur is als het ware gaan zetten om zijn rustpunt te vinden.  Een nulmeting is als het ware een momentopname van de toestand op dat moment. De aannemer legt daarmee de toestand van uw woning vast.

Een paar weken later begint de verbouwing en een grote bouwkraan is gearriveerd. Even later trillen de kopjes op uw tafel. Uw huis trilt hetgeen bij heiwerkzaamheden ook een normale gebeurtenis is. Het heien duurt een week en de bekisting ligt inmiddels op het fundament.

Ineens valt uw oog op een scheur die u nog niet eerder had opgemerkt. Bovenin de hoek bij de muur en het plafond. Ook een oude scheur lijkt nu ineens een meter langer door te lopen. Het is net als met de sterren, hoe langer u kijkt, hoe meer u er ziet. Zo ook met de muren. Hoe langer u kijkt hoe meer scheuren u ontdekt.

Alles goed en wel. U weet wie de aannemer is, vindt misschien een standaard aansprakelijkheidsbrief van internet. U maakt wat foto’s van zo dichtbij zodat de scheur goed te zien is en voegt deze vervolgens bij de brief en stuurt deze per aangetekende post op. Binnen twee weken moet de aannemer reageren en dit oplossen want dat is immers de redelijke termijn die wordt gehanteerd.

Dat is geregeld, dacht u.

Na acht dagen ontvangt u een brief van de aannemer terug. Deze zegt dat de brief in goede orde is ontvangen en of u maar even wilt bewijzen dat zij als bouwbedrijf deze scheuren hebben veroorzaakt. Hoe nu verder?

Juridische complicatie

Het Nederlands recht kent de volgende stelregel. Wie eist die bewijst. U heeft schade, u bent de benadeelde en conform het Nederlands recht moet u aantonen dat er een causaal verband is tussen de door u geleden schade en het toedoen (veroorzaken) van de schade van de aannemer. Foto’s van de nulmeting zijn nooit aan u verstrekt, het is onduidelijk waar deze zijn gemaakt vanwege een alleen maar zichtbare witte muur of de foto’s zijn heel wazig. In veel gevallen is er helemaal geen ijkpunt van de eerdere toestand. Velen is het helaas al overkomen maar helaas bent u niet in de positie om aan te tonen of uw scheuren in de muur veroorzaakt zijn door de aannemer. Immers, foto’s van daarvoor heeft u niet in uw bezit en de scheuren hadden er immers voor die tijd ook al kunnen zijn, luidt het verweer. Dit is inderdaad een groot probleem.

Tips

Door zelf actief op te treden kunt u deze problemen voorkomen. Het is heel mooi en nobel dat de aannemer een nulmeting verricht maar ga er niet gemakshalve vanuit dat het daarmee wel goed komt. Wij adviseren u dan ook het volgende te doen.

  • Maak gebruik van een bouwexploit. Hiermee stelt u de aannemer op voorhand aansprakelijk voor eventueel te lijden schade. Over het algemeen is een aannemer dan iets behoedzamer in zijn werkzaamheden;

  • Maak foto’s van uw woning. Ook van bestaande scheuren. Maak deze foto’s op zo’n manier dat het ook herleidbaar is om welke muur het gaat. Ook de buitenzijde van uw woning blijft niet altijd gespaard. Maak dus overal foto’s;

  • Het is belangrijk dat u kunt aantonen op welk moment u de foto’s heeft gemaakt. Bij digitale foto’s kunt u daarvan vaak een print screen maken op uw mobiel maar zorg dat deze datum te koppelen is aan de betreffende foto;

  • Houd een logboek bij of noteer alle gebeurtenissen met datum en tijdstip. Dat maakt de situatie overzichtelijk en betrouwbaarder;

  • Maak foto’s van het betreffende aannemingsbedrijf, de werkzaamheden en de heikraan als die zijn werk doet. Daarmee voorkomt u de discussie op welke afstand de heikraan stond te heien;

  • Verifieer eventueel of andere buren ook schade hebben geleden. Dit maakt het een en ander allemaal aannemelijker;

  • Maak duidelijke foto’s van de scheuren naderhand zo kort mogelijk nadat de werkzaamheden zijn afgerond;

  • Spreek het bouwbedrijf tijdens de werkzaamheden als u al scheuren ontdekt aan op dat er schade wordt geleden. Doe dit schriftelijk/per email zodat dit allemaal vast ligt en vraag om een bevestiging van de aannemer. Ook de toezegging om dit te herstellen schriftelijk vast te laten leggen;

  • Vraag alvast offertes op bij bijv. een stucadoor of schilder over welke schadekosten u het heeft;

  • Werkt de aannemer of de verzekering van de aannemer niet mee? Schakel dan een rechtshulpverlener van Groene Hart Juristen in.

Voorkom onnodige discussies en zorg ervoor dat u met de juiste aanpak niet achter het net vist doordat er bewijsrechtelijk iets ontbreekt.

Deel dit bericht zodat dit ook niet uw medeburger overkomt.

 

Auteur: mr. W.O. Dijkstra

Functie: juristen en partner Groene Hart Juristen

Publicatiedatum: 27 augustus 2020

 

Groene Hart Juristen biedt ook juridische abonnementen aan. De module Huis en Wonen geeft u maandelijks recht op 1 uur kosteloos advies/tijdsbesteding. In veel gevallen erg handig. U betaalt dan slechts € 9,50 inclusief BTW. Daarnaast wordt uw uurtarief fors gereduceerd bij meer uren. Vooraf communiceren wij altijd deze meeruren zodat u niet achteraf voor een financiële verrassing komt te staan.

Stel uw pakket samen

Heeft u vragen?

U kunt ons altijd vrijblijvend bellen met al uw vragen.

088 11 65 500

Onze voordelen

  • Helder en duidelijk advies
  • Geen sjiek kantoor wel een sjieke aanpak
  • Betrokken en persoonlijk
  • Transparante en schappelijke tarieven
  • 100% voor uw zaak

Heeft u een geschil?

Meld kosteloos uw geschil

Wij geven een helder en duidelijk advies en zetten ons voor meer dan 100% in voor uw zaak. Maar wat ons echt onderscheidt van anderen is onze persoonlijke en betrokken aanpak. Wij spreken niet van cliënten maar klanten en onze gastvrijheid zorgt ervoor dat de drempel voor u niet zo hoog is. Geen sjiek kantoor wel een sjieke aanpak.

Contact
Vragen? Bel of mail ons!

Hanzeweg 10, 2803 MC, Gouda

088 11 65 500
info@groenehartjuristen.nl
Nieuwsbrief