Wat kun je doen bij een niet-betalende klant?

Het kan je zomaar een keer overkomen. Een klant die niet wilt betalen. Je hebt goed werk geleverd, maar jouw klant is het er niet mee eens en wilt de rekening niet betalen. Wat doe je dan? De eerste aanmaning is al gestuurd en dat heeft niks geholpen. Hoe zorg je dat jouw werk alsnog betaald wordt? Wij delen een stappenplan hoe je dit kunt oplossen.

Vind je dit nu allemaal te veel gedoe? Wij nemen met alle liefde de hele rompslomp voor je over en zorgen dat jouw klant de factuur betaalt. Let op er geld wel een minimum van 40 euro en een maximum van 6775 euro.

  1. Bellen
    Soms is het slim om de klant gewoon te bellen en te vragen waarom er nog niet betaald is. Iemand kan het ook vergeten zijn, dan wil je niet meteen een aanmaning sturen.

  2. Betalingsherinnering
    De eerste stap is een betalingsherinnering, dit is een vriendelijke herinnering waarbij je vermeldt dat je wettelijke rente in rekening gaat brengen als er niet betaald wordt. Als jouw klant consument is, ben je verplicht eerst een betalingsherinnering te sturen. Is jouw klant en bedrijf dan mag je verder naar stap 3.

  3. Check je algemene voorwaarden
    Zijn de algemene voorwaarden up to date en aangepast voor zo’n situatie?Zorg dat jij als ondernemer in je recht staat en niet jouw niet-betalende klant.

  4. Incassokosten en wettelijke rente in rekening
    Betaalt jouw klant niet, dan mag je incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die je maakt voor het vorderingen van het geld, en de rente zijn de kosten die je kan eisen bij een betalingsachterstand. Welke rente dit is, staat in jouw net gecheckte algemene voorwaarden. Let op voor particuliere klanten gelden andere regels, dan maak je gebruik van een staffelmethode.

  5. Betalingsregeling
    Het is niet slim om meteen incassokosten en wettelijke rente in rekening te brengen. Kijk of er andere mogelijkheden zijn en overleg met jouw klant.

  6. Schakel hulp in
    Lukt het niet? Schakel dan een deurwaarder, incassobureau of/en incassoadvocaat in. Op deze manier kan het geld geïnd worden bij jouw klant.

  7. Andere juridische hulp
    Heb je goederen of producten geleverd die niet op tijd zijn betaald en wil je deze producten wel terug? Schakel dan juridische hulp in met het eigendomsvoorbehoud en het recht van reclame.

  8. Oninbare BTW
    Heb je al wel BTW betaald? Dat is zonde, dat geld wil je natuurlijk wel terug. Je kunt de BTW die niet betaald is terugvragen, dat noem je oninbare BTW.

  9. Faillissement van klant
    Betaalt de klant je factuur helemaal niet? Vraag dan faillissement aan. Is de klant al failliet ga dan zo snel mogelijk naar de curator. Ook hiervoor is het handig om hulp te hebben van een jurist.

  10. Risico’s in de toekomst
    In de toekomst al dit gedoe vermijden? Schakel hulp in of sluit een kredietverzekering af. Het kan ook handig zijn om de financiële situatie van een klant te checken, zodat je dit kan voorkomen.

Wij helpen je graag met ons team van juristen. Niet alleen met niet-betalende klanten, maar ook met problemen met een medewerking, een echtscheiding waarbij jouw bedrijf in gevaar komt of andere juridische vraagstukken.